Sunday, July 17, 2016

Memilih

Assalamulaikum,

Today, aku tersedar sesuatu.

Kenapa kita memilih sesuatu over something/someone else?

Kisahnya, aku duduk dalam kelas Oral pathology kemudian mangsa-mangsa Dr.R dipilih then dieorang kene rule out the differential diagnosis untuk case2 yang dipresentkan. Aku pon melangok kebosanan dan termenung sendirian.

"This is A not B because A looks like this but B is still possible blah blah blah "

sambil tu sibuk pulak borak (tulis2)  dengan Nanad kat sebelah.

Dalam kehidupan pon kita macam tu kan?

We have our favourite people, and people yang kita tak seberapa sangat,
Kita ada orang yang kita rasa menarik but others look plain to us,

Kebetulan, ramai pulak Kawan2 nak kawen. Hot topik jugakla issue jodoh ni.

" dia bukan x ok, dia kuat main dota je"
" dia nice but dia too much into his family, aku xleh nk fokus sorely pasal kehidupan dia. aku ada kehidupan aku jugak"
" dia ok but dia ISMA kan. aku ni biase2 je"
" aku kalau boleh xnak yang taksub jemaah sangat"
"dia tu orang tganu , aku orang selatan"
" dia kelantan"( kekeekke)
"aku doktor , dia biase2 je"


Mostly, cabarannya
1. kenegerian
2. jemaah
3. pekerjaan

Dengar je la kan. Tak dinafikan, kalau aku pon, tiga issue ni issue yang penting

Menung lagi. berfikir

Aku tak MEMILIH kat Allah nak mak ayah macamana. Aku pon bukannya MEMILIH kawan2 aku sekarang. One thing i know, they are people that are close to me, takdir memilih mereka bersama-sama aku.I see them as my friends and family first , bukan cabaran tu dulu.

MAYBE, we should see someone as a whole , lihat mereka sebagai seorang manusia yang punya hati dan perasaan, and people that love us ( even if they dont) .

Kadangg we dont like few people ( for any reason) but as time passes, we somehow can accept their weaknesses . We find ways to adjust either ourself or that person or best part, we adjust our life together.

What am i saying is that, kita tak patut menolak/reject someone just because they are not same with us. Sama ada tak sama kenegerian , jemaah, or perkejaan. Perbezaan tidak sepatutnya membuatkan kita lari / tidak memilih untuk mengenali seseorang. Dan kadang kala, kita hanya perlukan sedikit masa untuk get use to the DIFFERENCES.

Teringat pulak kenangan aku keluar dari usrah ( ekkeke). That time, i just cannot la...

OKla, ade kelas lepas ni, have to go
chioww

YAng nak terkencing,
Adila



No comments:

Post a Comment