Sunday, July 10, 2016

Cara mengurangkan jerawat dan menghilangkan kesan parut

Assalamualaikum ,

To be honest, aku bukanlah selayaknya nak bagi advice gini, sebab tak dinafikan muka adik beradik, mak ayah aku memang jenis tak ada jerawat.

Kisahnya bermula, lepas aku balik Malaysia ( for good from india) muka aku naik jerawat. Aku pelik betul. Muka aku memang tak dinafikan selalu mendatangkan kecemburuan kat orang lain, sebab muka dikira flawless laa ( bajet tau) . tapi aku sendiri tak nafikan aku memang flawless la jugak. ALhamdulillah aku memang xde jeragat or jerawat sangat. pore pon kecik. Ada jerawat pon come and go , indikator perubahan hormone time period selalunya.


budak ni semua perli aku, tahajud lama sangat ni katanya, ha yerla.. istikharah cinta lah katakan hahah



muka few months after balik dari India, jerawat naik banyak kat dahi


ok ni sebab pagi raya kan,  main tipu la, aku tempek bedak sikit hahaha tapi time ni muka memang dah ok, ini few months after aku dah diet water fast

ni without makeup, gincu je, dua tiga syawal, (time muka da ok sikit) 

yg ni pakai bedak je.

Ada je banyak gamba teruk but mostly freehair la. 


So aku akan explain
1. kosmetik apa aku pakai
2. diet aka pemakanan
3. tips deal dengan jerawat/parut jerawat


1. kosmetik aku pakai

Facewash



-Himalaya purifying neem facewash ( prevent pimple)

Time balik malaysia, aku pakai facewash lain sebenarnya. sebab himalaya kat Malaysia mahal, kat India murah. Lepas je naik jerawat tu, aku macam fikir balik, adakah sebab aku tukar facewash , muka jadi macam ni? Hugeeeee changes ( muka makin elok) bila aku tukar balik facewash ni. jerawat mula kurangla.

aku pakai banyak facewash sebenarnya, malas nak sebut satu satu. tapi aku citer pasal mana yang sangat berkesan je la kat aku. Yang paling berkesan untuk cegah jerawat bagi aku yg Himalaya ni la.

Boleh contact aku kalau nak beli Himalaya murah ( ade kawan jual , direct from yinndia ahah)

Pengelupas
- cure Natural aqua gel(250 ml)

aku beli benda alah ni kat Japan ( time travel), sebab benda ni most recommended barang to get while in Japan. ekkeke. Exfoliating gel ni dia water based so dia sangat lembut bila apply kat muka. Benda ni untuk buang sel mati. benda ni sangat best. Keluar daki2 muka.  aku rasa benda ni effektif but PRICEY ABIT . Klau kat malaysia harga dia 100++ jugakla. Tapi aku rasa benda ni sangat berbaloi . boleh tengok review2 kat internet.

-Bedak sejuk
aku suka, tapi aku malas nak pakai. tapi bedak sejuk ni memang berkesan tapi benda ni kene try and error sebab kadang memang gatal muka lepas pakai ( bagi setengah orang). aku buat bila rajin je. Like sekali dalam 4 bulan? ahhahaha rajin angat~~

Kits
-facewash brush
benda ni boleh dapatkan kat daiso, lima ringgit je. Bila pakai brush , ok sikit. Dia akan reach pore pore kita. Kalau pakai tangan , dia macam tak reach pore pore kita( rasanya) hahah so black head pon boleh dihilangkan ( gituww ahhaha)

Diet

Sebab aku naik jerawat mostly sebab pemakanan rasanya. jerawat yang naik tu, dia from within , i mean not in the surface. Aku memang selalu poke jerawat, selalu tak kan ada parut, tapi haritu bila poke je dia tinggalkan parut pulak, maksudnya dia link to the blood vessels la. Tu jadi hitam .

kebetulan aku memang nak diet , banyak diet aku cuba. tapi jerawat makin hilang bila aku buat water fast diet ni.

Ramai selalunya, kat youtube kalau bagi review pasal water fast, benda yg immediate dieorang nampak ialah skin diorang makin cantik. Aku tak la buat water fast 100% but aku cuba minum banyak air  dalam masa satu hari, ( kindda water fast ahah) .

Satu lagi, jangan makan benda berminyak. Like seriously. Aku tak tau nak explain benda ni scientific ly but benda minyak memang associate to jerawat.

Tips deal dengan jerawat

1. Jangan picit ( but i do picit but dont picit )

Bila picit , nanti dia meninggalkan parut, so x payahla picit. Tapi geramkan? erm. Housemate kadang buat yang bawang putih sapu kat jerawat nak naik. Mungkin anda semua should try ahahah

2. Kalau dah berparut, pakailah kosmetik2 saya suggest ni. ehhehe

Sekadar itu jela, ini semua berdasarkan pengalaman aku. Aku try itu ini, Beli produk ni la. PErgi Murad la ( habis duit aku). Stress la jugak time ade jerawatkan sebab selama ni tak ada pon jerawat sangat. Kalau all these thing tak jadi jugak, jangan putus asa, kadang Allah nak tengok usaha ( ekeke) , doa banyak2 then insyallah. Apa lah sangat sebenarnya ada muka flawless ni, kita jumpa Allah , Allah tengok hati kan ( gituw) tapi kadang issue bila teruk sangat muka,  hilang confident pulak bila jumpa masyarakat lepas tu low self esteem ,  lepas tu hidup tak gembira. Jadi, usaha la pada kadarnya.

Jadi teruskan usaha, cari pelbagai iktiar, tengok utube, tengok review2 orang kat internet . Jangan cuba sebarangan produk( especially produk murah) , takut makin teruk pulak. so yeaahhh itu jela, ok byeee~~

Yang floless ( bajet),
Adila









7 comments:

  1. Macamana nak ordee himalaya murah dr india? How to contact u?

    ReplyDelete
  2. Still boleh order lagi ke pencuci muka himalaya dekat awak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoo... Ramai kawan2 batch dah balik dari india... Tak dapat nak kirim dah.. Tapi tryla search kat fb ,kalau kalau ade post budak2 yang belajar india jual himalaya..

      Delete
  3. Niaga la himalaya. Boleh order. Sy pn dok seremban jugak

    ReplyDelete
  4. Sy pon baru guna,tp maklumlah umur 4 series ni pakai utk jeragat lah..alhmdulillalah ok sgt..kat OU bandar utama ade

    ReplyDelete