Monday, May 2, 2011

TIPS INTERVIEW MARA

SALAM

okla,tips ke?? aku pon x tau nk cakap tips ke dok aku cterla ape jadi pasal interview aku

mula2 aku datang aku da nampak ramai budak ,ni kat pejabat mara seremban tau, hahah ade lapan orang perh seram, bukan group aku la, aku nyer group ade 5 orang

fatimah-SHAM
syahira-seri putri
haziqah kot(lupe)hahaha ;sbpi jempol
no 5(lupe name) ;sbpi jempol

ok,dalam ni ade 2 budak medic,3 budak dentistry ,best gilerla
mula2 aku da nampak syafiq ahhaah die kua aku tanyer die, "woi>amacam tadi" die gelak2 je,sambil buat mulut" suuu lit"ahhaha

mula2 aku da kenal rapatla dengn dieorg ni,siap gelak2,mula2 kekok,la lame2 perh da mcm best friend, dan kiter orang mula la mencari mutual friend masing2 hahah lupernyer minah jempol ni same plkn dgn ali zainal abidin( clasmate f3) huhuhu aku da gelak2, tang seronok dok cter,tetibe ali muncul hahahaah aku ckp kat minah tu " cover aku,cover aku" aku pon x tahu kenape aku cakap mcm tu, ok

then kiterorang pon dipanggil
masuk,memng akward giler. hahah kiter orang diberi task buat spegetti bridge, mmg best ,rok buat sambil tu gelak2 ,hahaha "we need to coil2 it" hahaha"we dont have much time,stop discussing dan do it" hahaha tapi boleh dikatakan idea aku jugak bridge tue la mmg best

then da siap bridge ,atas brige tu kene taruk sardin pulak,perhh sekse, haha seram tengok,nasib brigde tu x jatuh, berjaya! then kiter orang duduk ,"everyone with the smile ha?" ahhaha mestilah! erm,da tu ,bermula interview gruop,xbanyak ditanyer,pasal pengajaran task tu la,aku gagap la pulak,hahah but im showing my interest toward the scholarship,oppss financial assistant ,hahaha

banyak bende tahu pasal interview ni, so nk bagi tip mungkin
1. jgn cakap laju2 mcm aku hahaha gagp
2.relex
3. thinking out of the box,
4.jagan diam ,laki group aku diam,kesian die,nerves kot,
5. be the first not the second
6.be a talkative
7. appoint your self a leader(ko nk kerek kat sini je) hahaha
8. bagila idea ko aslong its make sense ,walaupon x diterima,kiter open
9.pakai baju elok,avoid spray banyak sngt perfume mcm aku, da basah baju kurung hahaha
10.mata pandang interviewer,
11.watch your hand ok
12.elaborate your answer ,even merepk,dioe nk tengok communication skill je
13.make it light,dont be too serius , mase aku interviewer, interviewer leh buat lawak lagi,"u can meet shahruh kahan there" hahaha
14.senyum
15.dont be too jujur sngt,kalu interview tanyer "do u know about the task before" biasela,konfem kiter dah rok tanyer org pasal soalan or ape bende nk buat kan,jawab je ,xtahu,dont be so noob
16.dont much "erm arr"
17.salam after the interview,say thank you
18.tawakal. tu jela kalu nk nasihatkan

aku pun x tau result die macam mane lagi,at least imake it to the interview stage which is ok la,rather x le try langsung,budak pandai sekarang memag ramai,aku dngr 8 ribu mintak,last year dieorang anta 3 ribe kot, tapi mara nak bajet kos, melalui next year and this year kot bnyak ditaja dalam negara ,malaysia pon ok ,cepat sikit jadi doktor,

before interview, perh,banyak bende korang risau kan? siap buat banyak research aleh2 die tanyer soalan yg x de kaitan pon pasal course ko, hahaha rezeki allah tue luas kalu x dapat mara,ada la kat mane2 tu okla
itu sahaja ,,gudluck interview mara nyer asalamulaikum

1 comment: