Friday, January 11, 2019

Mutiara dalam perjalanan mencari jodoh

Asalamualaikum ..

Oleh sebab ex aku baru je bertunang lepas sebulan kiteorang break up,
Otak aku giat berfikir harini.

Ternyata wujud perempuan tu masa aku ada disisi dia pon.
Mungkin sebenarnya aku yang side chick bukan "main" girl pon ahhaha
kesian2

Bila aku ingat balik apa dia pernah cakap dekat aku, aku rasa aku terlalu membutakan mata and partly aku kurang ilmu

Masa aku pergi mengaji pondok tu , ustaz cerita,

Zaman dulu , ada seorang raja ni dia ada seekor kuda. Kuda ni dia sayang sangat. Dia panggil sorang hamba ni tuk jaga kuda tu. Hamba ni baru la nak jaga kuda ni. Masa hamba( penjaga baru) kepada kuda ni jaga kuda tu, lama lama lepas tu, dia biarkan je kuda tu. Raja pergi check, tengok kuda ni terbiar, raja ni pon marah. Raja kata " apa pasal x jaga kuda ni?"
Penjaga: Kuda Tuanku ni tak seperti biase, ( dalam erti kata yang lain dia ni kuda yang behave, bukan kuda yang akan lari la)

Raja: apa pasal kau cakap macam tu ?
Penjaga: dia ni kalau makan, dia akan makan slow slow je, kalau dia ni kuda yang sebenar , dia akan merengus makan rumput.  saya rasa dia ni salah makan time dia membesar dulu.
Raja pon tanya la tukang jaga sebelum ni, memang sebelum tu kuda ni pernah diberi SUSU LEMBU sebab ade satu time tu dah xde maknan nak bagi dia. Jadi perangai lembu tu ada kat kuda ni

Kemudian Raja ni pon tanya, saje tanya, "Aku ni raja yang sebenar ke?",
Penjaga yang berilmu ni pon cakap " Tuanku bukan anak raja, tuanku anak tukang masak, sebab kalau tuanku gembira, tuanku akan belanja orang makan "
Raja ni balik tanya mak dia , mak dia pon cakap sebenarnya dia lama x dapat anak, kebetulan anak tukang masak ade, dia pon cakapla kat raja masa tu, tu anak dia.


Apa point aku sebenarnya?

Masa aku dengan ex aku tu aku pernah tanya dia, masa dia long term kapel dengan awek dia sebelum ni dia pernah curang ke?
dia kata ada... dua kali hahahah

Masa dengan aku pon dia curang gak

Aku tahu background dia. Dia raised by single mother. Bapak dia pon curang dulu, benda apa tah... last kali kawen dengan mak baru.

Arwah atuk aku pon dulu tukang masak. Ayah aku ni pon kalau dia gembira, dia kan belanja makan.
Aku anak kepada polis. Aku perasan aku kalau gembira, aku lebih kepada "khidmat"

Kadang aku tengok anak2 orang ni. Memang betul, mak ayah bengis, anak dari kecil bengis la.

Ust Adi hidayat pernah cerita, ada satu masa tu ade sorang anak ni,mak ayah dia hantar ke sekolah agama, hari kedua je dia suka kacau orang. Hari hari kacau orang. Orang tahu mak ayah dia ni rajin baca alquran, ustad ni pon tanya la "betul ke ni anak dia", tengok2 sebenarnya itu anak angkat yang dia ambikla dari keluarga lain. Ayah dia pemabuk, mak dia pon jenis tak baik.

Kisah lain Saidina Umar ronda bandar, lepas tu terdengar perbualan seorang mak yang nak campur air dengan susu, anak perempuan dia kata "eh xbaik la". Mak dia kata " ala Umar bukan nampak pon" , Anak perempuan ni kata " tapi tuhannya Umar nampak"
Apa yang dinilai disitu? Ada nilai Siddiq tu ( membenarkan) salah satu criteria/ciri2 kenabian. 
Saidina umar balik, tanya anak lelaki dia, ada tak yang nak kawen dengan perempuan ni, Lepas tu salah seorang pun kawen dengan perempuan tu, dan kemudian lahirlah Umar abdul aziz, Pemerintah yang sangat adil

Kadang bukan nak perlekehkan
Semua manusia pernah buat salah , buat silap
Aku pon la sampai sekarang dan selamanyalah
tapi dalam bab mencari jodoh kita , keturunan ni main peranan , xboleh sangat sebarangan

Kalau nak sekadar kawen, dapat anak, ok. Berubah kepada yang baik. Alhamdulillah

Tapi kalau bercita cita tinggi nak zuriat yag power2 seperti penghafal hadith or penghafal alquran. Kena lah kawen dengan orang berketurunan power,
Disclaimer: ade je orang yang belajar tinggi2 agama tapi x amalkan agama
Orang yang belajar agama, x semestinya semuanya baik dan amal "kunci2 " ke syurga itu
Aku sendiri dengan kepala mata aku pernah lihat orang belaja agama tapi dia ni entah la. Aku xterasa nak ikut cara hidup dia pon.

Kadang orang kata kawen ni bila kita dah matang
Jadi orang yang kawen tu semua matang ke? yang kawen muda pon kira matang ke?
Kadang orang kawen tanpa tahu ilmu rumah tangga. Itu semua akan ditanya. Kalau baca whats app boleh , xkan ilmu rumah tangga xboleh cari?

Partly aku gembira Allah tak takdirkan aku dengan orang yang aku harapkan.
Bila aku tengok dalam dalam, semuanya mudah bila kita ada ilmu.

Bila aku ingat balik aku tanya dia kenapa dia sembahyang sorang2, ajakla jemaah.. Dia kata 'salah ke sembahyang sensorang?' dan kiterorang banyak clash pada issue agama

"Kesolehan" aku tidak mendatangkan manfaat malah terasa beban bagi dia.
sebab itu baik dengan baik
kurang baik dengan kurang baik
bila baik dengan kurang baik, dia akan terlantun jugak.
bukanlah aku cakap aku baik , cuma nak cakap terbeban dengan "ketidaksamaanya " disitu
aku pon pernah kenal orang lagi super baik dan alim dari aku, pun sama --terbeban jadinya
partly kesediaan aku  untuk menerima kebaikan tu mungkin belum sampai masa tu

Ade satu ayat ni aku dengar time kat pondok haritu, sorang ni kata " mintaklah seorang lelaki yang mencintai Allah dan rasulnya lebih dari dirimu( perempuan) nescaya kamu akan terpelihara"
Orang yang mengamalkan sunnah sunnah, akhlak nabi , adakah akan mengguris, mensia sia kan sang isteri? mustahil. Kerana dia mengambil kamu( isteri ) dengan Kalimah Allah , yang menghalalkan kemaluan kamu kepadanya.

Seorang nabi perlu amanah. Ketua perlu amanah. Seorang suami perlu amanah. Isteri adalah amanah, anak2 adalah amanah Tuhan. Hanya orang yang amanah mampu menjaga amanah. Aku tahu laki laki ni kadang dia rasa perempuan macam "orang gaji" tukang serve. Memang perempuan tukang serve haah tapi lelaki ada tanggungjawab dia. Jangan nak cuci kaki sangat he.

Satu hari seorang ulama ni bertanya kepada Habib Umar " kenapa kau dicintai dan diangkat oleh manusia"
Habib Umar menjawab " Aku seperti bapak2 , ayah2 sebelum kita, jadikan kecintaan kepada Rasuallah" dalam erti kata lain, cintailah Rasuallah, kemudian Allah sendiri akan singkapkan kepada manusia lain. Pasti beliau seorang yang sangat dekat dengan Rasualllah, rajin selawat, beribadah. Waliyuallah.

Ramai orang suka Ustad Somad , Ustad Somad ni memang mencintai para habaib, menghormati, kalau dia rukhyah , baca selawat je. bertawasul dengan Nabi Muhammad. Sebab tu dia diangkat dimata manusia.

Kata kuncinya, sayangila Allah dan Rasulnya. Rajin selawat. Dan Allah akan singkapkan kepada kita jodoh yang paling terbaik, yang mendekatkan diri kita kepada tuhan bila mengenalnya dan justeru membimbing ke syurga. Carilah orang yang siddiq.

Ustaz cakap nak train sikap siddiq ni, kita kene ber 'khidmat". Khidmat tu cuci lantai ke, sapu sampah ke, rajin tolong orang, ala senang cerita buat baikla mane patut. hahah
Aku pon teruk gak ni hahaha Takpela,  slow slow insyallah2 hehhehe

Kalau nampak lelaki tu macam ringan tangan tu, likely dia siddiq la tu kot. Hahha.

Ya Allah Ya Rahim
Terima kasih Ya Allah , kerana selamatkan aku dari kemudaratan yang besar.
Terima kasih ya Allah, beri aku secebis ilmu , pandula aku dan semua hamba2 mu Ya allah, Jangan biarkan kami dengan diri kami walau sesaat kerdipan mata Ya Allah, kerana kami sangat jahil, bernafsu dan tidak tahu Ya Allah.

YA Allah ya Karim
Kau mudahkan lah sapa yang tak berjodoh, dapat jodoh, dan kurniakanlah kami pasangan yang baik soleh solahah, keturunan baik, mencintai para habiab dan ulama dan izinkan kami mati dalam keadaan husnul khatimah dan izinkan kami berada dengan kecintaaan kami ya Allah, bersama Rasuallah amin amin

Mudah kan lah Ya Allah.

Maaf Atas khilaf , kekurangan dari saya yang menulis,
kebaikan  semuanya dari Allah

okla

Asalamualaikum









No comments:

Post a Comment