Saturday, February 3, 2018

Aku dan pesakit

Asalamualaikum

Hari jumaat dinanti
Satu nak cuti
Dua sebab nak potong kuku

Pt cancel last minute
Pagi discuss exam paper pedo
Lepas tu dr vikram kasi amanat
Suruh g conference bila free
Ya Allah ,mohon kasi jodoh kaya, baik, pemurah dan soleh ya allah
Kekekek
Conferwnce sekali beratus2 ringgit
Duit pokai

Lepas tu datang clinic nak siapkan discussion elektif,
Tunggu dengan Abi,
Gempak abi panghil dua patient ahhaha

Tetibe abi panggil...
Huh seram.. Sama ada aku buat salah or ader patient
Ini masalah datang awal.. Runner betul

Ada patient ...
Subgingival terus...
Kejar dr rajesh kat lif, kata nak start dulu kekekekekekeke
"wait ill come " jahahahah biadap betul aku ni aduhhhh...
Lepas tu setup barang ,panggil

Borak2 jap, patient ni sangat educated, dia tanya nama dr tadi ape , aku cakap dr rajesh, dia tulis kat tangan... Masyallah... Ini style imam syafie ni. Hebat... Makcik cina ok..
Dia tanya2. Erm aku pon tanya puan ni kerja apa.. Dia cakap dia housewife...
Eh suspicious aku... Aku tanya dulu pendidikan dia apa... Stpm..

Aku pon cakapla.. Bagusla  housewife, boleh didik anak sendiri. Aku pon nak jadi housewife.. Kerja setahun tiga, bayar hutang, lepas tu dudukla rumah. Sebab nafkahkan tanggungjawab laki. Aku kuar masuk pon penat,fitnah. Erm. Dia kata dia rasa calling dia to be housrwife. Aku pon rase aku gitu...aku cakap orang mungkin argue aku yang akan doktor ni belajar tinggi2, nak jadi housewife pulak. Aku kata atleast education aku dapat boleh aku ajar anak2 aku. Atleast aku pernahla belajar. Puan ni macam mesmerized pulak dengan kata2 aku...

Dia kata pain threshold  dia tinggi, dia xmau ubat bius. Aku insist.. Satu kang dr sunil bebel hahaha dua sebab memang dia akan sakit pon, dalam kot poket dia.
Nak proper pain control kekeke
Tapi memang threshold dia tinggila..

Sementara tunggu bius ni work, puan ni celah.. "u dah ade bpyfriend ke? "
Hui soalan
Aku cakap "xde ,baru putus puan hahah"
"haiyooo rugiilaaa dia... Ada emass permata depan mata,dia lepas""u ingat tau, nanti u bagitau u punya future pakwe, saya kata dia beruntung dapat you"
Huiii dashyattttt
Apa benda yang aku cakap tadi he? Kahkahkah
Lepas tu dia cter pasal ipar dia pulak..
Laki ipar dia kata kat adik dia"u dont contribute to the family"
Gila kau. Adik dia pon housewife.
"she gave birth to ur son noo""
"ha betul tu aunty!"

Lama sikit tu.. Aku terasa macam ermm..
"saya pon bukan perfect aunty, banyak kekurangan, sebab tu orang tinggalkan saya"
"mana ada orang perfect"
"ha tu la aunty, perfect ni tuhan je kan"
"ha ya lor"

Tengah celah2 isi borang sebelum tu, dia fikir2 lagi rasenya... " i think u gonna be a good mom"
Elia lalu, dia kasitau Elia, hui segan

Lepas dah siap, dia kata aku ni bagus. Buat xsakit ,macam pakarla. Allah...

Siap bagitau nurse ape semua. Malu aku jadinya..
Lepas tu kak Dsa bagitau, pt ni jenis angry, semua nurse dah kene marah.
Aku cakap kat nurse,sayalah paling layak dapat dia. Dah berape kali pt macam ni aku dapat huhu.. Dah pandai manage ...

Aku rasa la kan. Semuanya berbalik pada PR JE. cakap leklok, lembut. Orang okla. Patient compliance, pada PR je lebih.
Serious. Ingat aku pesan Dr Bala.

Turun pergi bayar. Pt banyak tanya. Masa nak blah tu dia sempat cakap
"its a blessing he dumped you"

Dalam erti kata lain , seolah Allah paksa aku dengar ayat ayat ni...
Allah...
Orang boleh bagi nasihat macam2.. Tapi ditakdirkan aunty ni jugak nak nasihat aku...

Aku xminat dengar pujian.. Bagi aku pujian ni sepanjang lidah manusia je. Beberapa saat ,dan semua tu bukan atas aku pon. Semuanya berbalik pada Allah jugak.

Kadang aku pon pelik, orang kata buruk pasal aku, aku dengar.. Selama pujian orang kat aku aku xpernah nak dengar....

Kebetulan ustad malam tu cter, bagaimana siti khadijah pandai memujuk nabi saat nabi ketakutan mendapat wahyu pertama..

Apa aku ni xlayak dipujuk ke?... Bukankah aku  pon sedang cuba berubah.... ?... Xkan sedikit kebaikan takde kat aku...

Aku sangat terasa seolah Allah sendiri pujuk aku dengan kedatangan aunty ni...
Aku bukan nak kan pujian tu pon. Tapi kadang kita ni terlalu menghina diri sendiri. Mengkritik diri untuk jadi lebih baik bagus, tapi andai terlebih menghina diri atas kritikan orang yang tak sepenuhnya mengenali diri kita pon buat apa. Tak mendatangkan kebaikan.

Orang lain ada pendirian. Aku pon ada pendirian. Setan memperdaya nabi adam, kita manusia,diperdaya setan juga,  kelemahan dan kebodohan. Kenapa masih lagi bajet suci dan bersikap ana khoiru minkum....

Setiap perbuatan ada balasan
cause..and effect..

Maafkanlah..
Hidup pon xlama....

Oklaa...
Semoga kalian dalam rahmat allah sentiasa...
Wasalam

No comments:

Post a Comment