Friday, November 27, 2015

Choices

Bismillah

Assalamuulaikum!!
morning people!
aku ni kalu sabtu ahad bukan morning people, tapi harini siap gi suro sembahyang,
Alhamdulillah hehehe

balik je dari makan pagi dekat depan rumah,
aku cakap kat housemate

" saya nak memilih bukan terpilih!"
then aku keluar bilik housemate,
then housemate pon cakap
" kalau awak nak memilih, jadilah seorang yang terpilih dulu"

perrghh sentap

Asal?
sebab masa makan kat kedai tadi, ada kawan cakap, ade seorang akak ni kawen by baitulmuslim.
kalau ada ikhwah nak kawen, BM akan bagi lelaki tengok borang perempuan, then laki tu pilih.

Aku pun nak arguela, apehal lak laki je boleh pilih
okla fine, perempuan banyak then choice tu lebih ditangan lelaki sebab laki sikit,
and then lelaki pon ketua keluarga

Tapi aku still xsuke idea tu.

Semalam, alhamdulillah aku pergi ke charity visit kat around melaka ni.
Pergi dua rumah

Rumah A- bersepah giler, anak 5 orang, single mother and the mother work as a cleaner. Dalam hati aku kenapa lah mak dia bagi anak dia duduk dalam keaadaan kotor macam tu. Mak dia cleaner kot tapi rumah. erm. Aku bukanlah judge ( judge la sebenarnya) tapi aduh. Kebetulan perasan jugak dalam rumah tu ada Tv plasma, ade tab , ada toster. Aku xtau la kenapa makcik ni dipilih untuk charity event ( but then consider single mother and 5 children) but for sure the poverty sebab choice dia kot. Aku xtaulah dari mana datangnya barang2 elektronik kat rumah tu, ( mungkin orang derma ) but entahlah. speechless aku. Then, senior2 ni cakapla, even masa kat india they went to slum area pon lagi bersih dari rumah tu. Aku masuk rumah tu, tetibe nampak anjing pulak. Aku macam OMG. Aku lari keluar jap, takutt. MAlas nak samak.

Rumah B- MAkcik ni single mother , husband dia meninggal setahun lalu sebab diabettic and apparently rumah dia bersih and anak2 dia pandai2. i mean ada education la. Walaupun dia miskin, rumah dia clean and nice for her children. Anak2 dia mesra and polite. Masa kiterorang blah tu, dieorang satu keluarga duduk luar  sampaila kiterorang hilang dari pandangan. Amazinggg. Adab tu bagus betul. MAcam tu lah. Aku tak tau kenapa aku comparekan , tak baik tapi erm.. hehehe

Kesimpulannya, doesnt mean you poverty (on material and money) you should poverty in your mind too. Mungkinlah first mother is having so much depression, dia malas nak jaga anak, ialah balik kerja ,penat, terus tido, mana larat nak kemas but you still have to take care of your children too. Budak2 perlukan attention kita, kalu tak larat nak jaga , janganla having them. ( amboi senang je cakap an hahah)

Aku rasa semua orang ada pilihan nak pilih ape. Macam aku, aku sendiri yang memilih untuk jadi apa. Sometimes, bad things happen kat aku sebab pilihan aku.

Minggu posting prostho ni banyak mengajar aku. Imm terribly suck at prostho ( since phase one lagi). Bila posting prostho,the feeling of loser arise balikla. Buat tak jadi, buat tak jadi. Stress jugakla. Kadang2, nasib memang tak baik, tapi aku memilih untuk tak putus asa. Tak jadi, aku buat balik, tak jadi lagi buat je balik. Aku ingat lagi dulu, aku tanya diri aku "APA BENDA PALING WORST AKAN JADI KALAU AKU TRY HARDER, WORK HARDER, BUAT BERKALI2?".
Yes, aku akan penat! tapi for sure aku akan dapat jugak hasilnya. erm

Semuanya atas pilihan aku.

dan aku tahu bukan semua pilihan aku adalah pilihan yang bagus.

Aku tahu kadang aku ni tak jaga pandangan. Aku melilau pandang sana sini. Aku mencari la seseorang jugak kadang2 eekkeke. ok fine , aku cuba tak buat lagi.

Aku pun tahu aku ni penyepah, pemarah, mulot celupar, suke fikir benda bukan2 dan mengarut, mudah menyampah, tak nak studyy awal2 ( lepas tu fail sedih2 pulak, ngek betul). SEMUANYA ATAS PILIHAN AKU.!!!!!!!!

Aku lately tak tahu kenapa aku menyampah dengan beberape senior. Sebab aku ni high expectation kot. Sebab dulu kat india, ramai akak2 approach aku, dan they are approcable. Bila sampai kat Melaka ni, akak2 kat sini macam tak approcable je. Aku pahamlah dieorang busy tapi aku terasa sangatla. Im your little sister, why dont you acknowledge me. ( padahal tak ade sape pon kisahkan hahaha) Salah akula, high hopes.

Oneday, aku tengah mount cast kat lab, dah pukul 6 lebih dah. Aku exhousted, penat, and lab tak ramai orang,( adelah dua tiga akak senior yang sibuk dengan kerja dieorang) then suddenly  ada abang chinise ni nampak kerja aku and muka toya aku. Die pon nak borak dengan aku. DIa nampak nak tolong aku la. " you dah boleh bukak lah, kalau benda tu dah set la". i was like omgg someone aware of me finally. Aku bukan nak orang aware aku pon, kadang tu aku senyum pon ,ade akak bagi muke ketat kat aku. Sumpah menyampah gler~~ ahhahaa

baiklah, aku akan berusaha untuk merubah keaadaan.
insyallah

Mungkin instead of aku tunggu dieorang approach aku, aku yang patut approach dieorang. Dieorang pon busy kan. erm.



exam BLock I is coming, aku yang gendut malas study, baru sekarang nak study, but i knew i have to update dulu thought aku ni. Setakat tu la dulu. Doakan saya berjaya .hehehhehe

Wassalam

YAng membuat pilihan untuk menulis blog ( hahah),
Adila







No comments:

Post a Comment