Saturday, October 10, 2015

Wanita pilih lelaki?

Bismillahirrahmannirrahim,

Assalamualaikum, 
anneoyonghaseyo!



Malam ni aku gelak lepas bace gambo ni.

And then aku pon baca komen gamba ni,

Most lelaki kata dieorang setuju dengan idea ni tapi bagi pendapat aku mereka yang setuju ni mostly sebab dieorang taknak bayar hantaran mahal-mahal. Hantaran mahal tu ( bagi aku) just a sign sama ada you really want her or not and then lagipon memang logik pon kalau letak hantaran ( yg tinggi but not so tinggilah) sebab ialah kami anak dara orang, kene lah ada jaminan hang boleh bagi makan kat kami. 

Ade yang siap bagi testimoni lagi melalui perkhahwinan mereka , which is good
Ada yang x setuju.

Oleh disebabkan aku pernah terlibat dengan hal yang sedemikian rupa, 
here are my opinion.

1. Kenapa wanita patut melamar lelaki?

Well kalu tanya aku yang cetek ilmu ni, aku akan jawab sebab Saidatina Siti Khadijah buat, baguslah kalau kita ikutkan. Dia adalah ummi kita. Siapalah yang layak menjadi ikutan kalau bukan ummi untuk umat ini. 

Oleh disebabkan aku pernah melamar seseorang, sebelum melakukan "kerja gila" ni, aku banyak bertanyakan pendapat akak2 usrah malah ustazah aku sendiri. I dont know dari mana datangnyaa kekuatan untuk aku fight for love but i was so sure with my move back then. 

Masa nak buat "kerja gila"( for most of the people) ni, aku dihujani dengan banyak dorongan dan halangan.

Antara dorongan yang aku dapat apabila ustazah aku sendiri menggalakkan aku untuk go for it ( melamar orang) namun kata ustazah ku
"kalau direject, jadilah setabah Salman al Farisi" 

which i was not really tabah as i think i would be. hahaha

Antara halangan ( argument orang akan kata kat aku) ialah ;

1. Siti Khadijah kaya, lawa , berharta, Well known, dia melamar seorang lelaki oklah, i mean beliau somebody, kalau ko, hapa pun tak ada, ( which aku pon terpikir jugak). So i guest make senselah lamaran dibuat. Logiknya disitu.

2. And then, orang akan argue lagi , kata Siti Khatijah lamar setelah dia berurusan dengan Rasullallah. Lamaran dibuat selepas kenal hati budi bukanlah lamaran dibuat fresh nak kenal orang. Well, for me, benda ni subjektif la kot. Zaman sekarang ni banyak je online dating for marriage ( baitulmuslim.com ) which is baguslah nak memudahkan perkhahwinan and sometimes, you know, people are really gone mad with someone just by the look ( like me) hahah. Kalau melamar, untuk kenal, ok je kot. As long as jaga batasan.



Benar, aku setuju. Kalau nak pilih pemimpin, biarlah follower pilih. Its make sense. 

But then....

2. Kenapa wanita takut nak melamar lelaki?

Benda ni dari sudut hati aku yang sering sayu and ragu2 ( ahhah). Kalau soalan ni ditanya kepada aku, aku akan jawab sebab aku takut direject. Well, i got rejected by the way. ( hahaha) dan hilang grip jugak lah asalnya. Mengelamun sebulan dua. Lagi-lagi sebab aku tak tau reasonnya kenapa ( i guest im not cute enough?) haha

Well, wanita memang complex, extremly complex, 
i ve end up making almost 100 reasons why the guy that i  had choosed to be my imam rejected me. 
but hey, its good for me and for him. 

Selain itu, mungkin kebanyakan wanita ( and aku), we pon are aware that lelaki melihat rupa and badan. If they dont like our physical, i guest they will not stick around us forever. EXcept bagi yang tak lihat rupalah.

Perempuan ini naturenya memang seperti apa sabda nabi 
أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِيْنَ إِيْمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقً
ا
Orang yang imannya paling sempurna diantara kaum mukminin adalah orang yang paling bagus akhlaknya di antara mereka, dan sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya terhadap istri-istrinya2

Ma makna?
Perempuan lebih prefer lelaki yang "layan" dieorang baik dari lelaki yang handsome. Handsome nakla jugak, tapi kalau baik( akhlaknya) plus hensem kira bonuslah. Kadang biasa nampak perempuan lawa, laki dio muke biase2 je, tapi muke biase, layanan tiptop( amboi) yang inilah kami mahukan( wakakkaka).


Bak kata ustazah kawan aku, hati wanita umpama kerak nasi. Direndam dengan air akan lembut jugak jadinya. Kiranya, andaikatalah pinangan yang datang ( lelaki x berapa lawo) dipujuk2 akhirnya wanita ni pon  ada tendency nak terima lamaran, compare to lelaki. Lelaki can be so decisive sometimes which pretty hard to nego( i dont now to what extend lah). They just want what their heart want.

Sometimes, issues status dalam badan dakwah pun wujud. In order to lajukan dakwah, "orang atasan" BIASANYA prefer "orang atasan" because senanglah nak lajukan dakwah. Contohnya, AJK kebersihan kawen dengan AJK kebersihan tapi no wonderlah sebab dieorang nak elakkan fitnah sebab selalu jumpa membincangkan masalah kebersihan hahaha ( just joking ok). For those yang follower ni, kadang just watch and waiting to be picked. Seriously. haha

Kadang , perempuan takut nak melamar pon sebab the choices are not much ( wakkakkak) . Seriously! Cuba tengok bidang medic, dentistry ni. Ratio laki perempuan memang macam 6:1. Kadang nak approach yang sedia ada pon macam kena fikir ukhti2 yang lain. Haha ialah, we could fall in love with the same guy ( sebab dah x banyak choice ) wakkakak. sad right? 

Kenapa lagi kami takut nak melamar? sebab kami pon stuck dengan adat tradisi bagai ni. Wanita hanya tunggu dipinang. Istilah perigi cari timba akan keluar. Tak malu lah. Haiya. Sebab tu jadi takut...

Reason lain mungkin sebab wanita ni terlebih malu kadang2 ( which is good) tapi doubt to make a move sebab takut hal pinangan ini akan tersebar ( kalau x diterima) and kalau calon laki sebarkan kat kawan2 dia. We deserve to feel that insecurity

3. So, dilamar or melamar ?

Mungkin ada yang akan kata, kalau jodoh tak kemana. It will come to you tapi macam ngek pon ada konsep ni. At least kena lah  ada usaha, minimum could be doa kot. Sebab nak makan pon kene suap, inikan jodoh kenelah cari sikit.

Mungkin juga akan ada yang kata, biarkan je, kalau jodoh kita, dia akan datang jugak kat kita. Well maybe yes, well maybe no. Only time could tell.

Istilah ' love will come when the right time comes, '. Kadang aku fikir,  waiting is very uncertain.  You could waste years by waiting, waiting and kalau orang tu tetiba hook up with someone, you may end up commit suicide hahah.

"Just wait and he comes to you" If you wanna wait, fine, but why should he comes to you? ahhaa

"Fight for it!" yeah! fight if you think it is worth it. You can chase a ball, why not me. ahhahha

Sometimes, people are fighting for someone that they love but people can be confused of what love actually is. Kita tengok seseorang, kita rasa dia lawa, and thats love. Thats bullshit man! Benda ni aku pon buat, tapi most lelaki lah  aku rase yang buat.( haha)  Kita so blind, delusion dengan kecantikan luaran. Bukan kecantikan tak penting, tapi ada yang lagi penting dari tu. 

End of the day, i think, just pray to god, ask Him whats the best for us. Not everyone should make a move ( melamar) and i think not everyone should just wait to be proposed.

Senang kan aku cakap? aku pon tak sure apa patut aku buat.
Helpless. haha 

Setakat tu jelah

Yang gilo x tido malam,
Adila








No comments:

Post a Comment