Tuesday, February 23, 2016

Relationship

Assalamualaikum ,
yo waddup !

Dulu masa kecik2, masa sekolah menengah lower form, aku suka giler baca buku motivasi. its somehow help me and i like benda2 psychology ni. Pernah jugak nak jadi kaunselor dulu. Sekarang pun still nak jadi kaunselor but bukan main interest la. Dentistry still dihati. hehehe

Sejak dulu, aku memang suka benda pasal perhubungan manusia and alam, alam dan manusia, manusia dan manusia. Bila dah besar ni, rasa lah jugak macam nak jadi antropologist, mungkin aku patut specialize in Community Dentistry Kahkahkah. mungkin mungkin.

Tak habis habislah. Asal masuk Fb je pasal relationship. Pasal wedding, pelamin punya post pun nak masuk timeline aku. Aku bukannya marah ke hapa, aku pulak rasa nak kawen kan. hehehe. tapi taklah desperate sedesperate waktu usia aku 20 haritu. Haritu tau. Semalam pun aku bukak ceramah kat utube, ustad suruh wanita cepat2 kawen.

Bunyinya macam, perempuan kalau tak ada keperluan, eloknya kawen. imam Ibnu tamiyyah ( contohnya) tak kawen ada hasil( maksudnya ada kitab2 , belajar ilmu, menyampaikan)> Kamu ni hasilnya apa? . aduuyaii. Pedih ayat ustad ni. Sakitnya disini ustad. aduh. Serious sakit hahha.

Aku bukan tak nak kawen  but i did once thinking of not getting married. Ialah aku ni anak last, ank perempuan, Aku lah yang kene jaga mak ayah bila depa dah tua. Tapi aku tahu mak ayah aku pun nak cepat2 lepas kan aku but u know. Tadi tengok citer fustabiuni kat Alhijrah. adoi lagilah.

Allah swt telah berfirman: “Katakanlah (wahai Muhammad) jika kamu semua mencintai Allah maka ikutlah aku (Nabi Muhammad), nescaya Allah swt akan mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”. (Surah Ali Imran :31).
Lagi berat bila aku dengar tadi kat Tv. Nak kawen, nak jugak ikut sunnah nabi. erm
Berat betul hati ni rasa.

Kadang2 aku fikir selama ni aku macam free nak mampus pun ada. hahah Bukanlah gi party ke hapa. Mana2 aku pergi, pergi soranglah. Dulu time kat India lagilah. Pergi holiday/cuti dengan segroup perempuan. Tak ada mahram. Rasa lah jugak salahnya tapi sebab nak cuti kan. Sekali fikir, nak jugak ade laki ke kan , laki pun seketul dua. 

Sekarang pun, rasa jugak beban bila tak ade lelaki nak tolong. Last time, kete kawan perempuan stuck, xde laki pun nak tolong ( ialah, perempuan xtahu ape benda pasal car , salah perempuan la)   . LAst time pun, kotak 10 nak kene angkat, xde sapa pun nak tolong, diri sendiri jelah. Kalau fikir ade lelaki a.k.a pakwe ke boleh lah tolongkan hehehe. Payah jugak he tak ade laki. Tapi alhamdulillah la. Allah bagi aku ni, big muscle and fats yang a lot ni so like aku tak adelah harapkan lelaki sangat. Kawan perempuan pun harapkan aku la. ( ok sebab aku yang xnak dieorang count sangat dgn lelaki ) hhaa Cet!

Kita semua memang saling memerlukan. Tak payah la nak girls who run the world. Terkedek aku!! ahhaa

Lately ni, aku macam asyik tengok video pasal relationship. Kenapa? entahlah. Aku pun dah usia sepatutnya mencari pasangan. Bukan tak cari, asyik kene reject je. Sampai buat orang lari! haha padan muka!

Aku borak dengan abang aku last week. Dia kata relationship ni ada banyak jenis. Ada setengah orang kene kawan2 dulu. Aku pun rasa aku kene buat benda yang sama. At least 2 3 years kenal baru la leh kawen dengan dia. Then issue bercinta lepas nikah datang. Bercinta dan berkawan benda yang berbeza bagi pendapat aku. Kawan tu as in ko treat her/him like your classmate la. Tak payah lah cakap benda yang romantik2. tu bercinta ngek. hahah Tapi ini definisi aku lah. 

Sekali fikir lah kan, kata nak kawen for like 30, 20 years,  takkan kenal like 3 months je. ( ada je orang boleh buat mcm tu , aku je yang gedik2  tak nak ahaha). Lain orang lain lah caranya. LAst time aku dengar sorang pakcik ni, jumpa kat JPJ , seminggu lepas tu kawen mak ai. hebat.
Mungkin bila aku dah 30 35 40 ke kan, mungkinlah aku prefer idea terus kawen ni. Aku pun dah lowerkan standard aku kot ( tapi xnaklah). hahha Tapi x kisahlah, andai jodoh itu pilihan Allah untuk aku, aku sudi aje.... hehehe

Issue kawen muda ni pun satu. Ramai orang kawen muda then promote kawen muda. Bukan ak xnak, dah bukan rezeki aku . hahha. Pompang pongpang kata nikmat kawen muda ni best. Rezeki ko boleh lah ko cakap macam tu. Ko ingat aku xnak ke? hahah Please stop this madness. Aku suka ayat sorang ni

" tiada istilah kawen muda,or kawen tua. Kita kahwin bila Allah tentukan jodohnya". ewah. Sejuk hati aku sikit. 

Tak kisahlah. Allah janji semuanya akan berpasangan. Mungkin didunia, mungkin tak didunia, di akhirat sana. Bersangka baiklah dengan Allah. Pasti ada insyallah. 

Nabi kata, kawen ni menyempurnakan agama. Yes it is. Sementara nak menyempurnakan agama ni, aku nak menyempurnakan separuh agama aku sendiri ni. hahah Tapi kalau berkesempatan nak kawen, ( bagi sesiapa yang baca ni) , bernikahlah anda. Kadang orang kata biar betul2 ready. BAgi pendapat aku, susah nak cari indicator that you truly ready. Kawen bukanlah benda mudah but dont make or think it is too difficult to handle. As long as you have the right intention, learn or have preparation , then insyallah you can manage it. 

Last time Prof Norliza cakap "kamu tahu dentistry ni benda susah, stress yet you still took it, sapa suruh". I agree dengan point dia but i did not take dentistry because it is a stressful, i took it because i like the prospective and the works. I like how it make me able to talk and give mybest advice ( regarding oral health) to people out there, help them. only after i took it i knew how stressful this field is and i learn and still learn how to manage and overcome the stress and fear in this career.

i mean ,marriage could be like that. I think so. AHAHAH

TIME. Somehow, it is important element in your life. In friendship, you really know someone when you spent time with them. you fight with them , argue. Bila diimbas kembali friendship aku dengan kawan2, i do really really think that i need to get married with my best friend. Like daaaa. hahaha

i need someone that truly accept me as i am. i need him to know my flawsssssss than only he can marry me. Aku nak dia tengok baik buruk aku , kalau dia still choose aku, ok then. Mungkin sebab aku rasa mostly people who knew me from surface would think i am such a nice and lovely, deep deep inside, i am 100% rough patches! A lot of scars, and you can only see it when you stay with me. 

Sometimes, all these facts about me are scary ( for myself) because i know myself and i knew what i want. there's no point of denying it . I try my best to get something in the way i want things to go but andai Allah ada different takdir untuk aku, Aku redha ya Allah. 

I can write more. tapi dah malam and aku pun penat ni ha. so like yeah. Aku pun in proses mematangkan diri and proses mengenal agama and Allah. My opinion will change in minutes and days. So like setakat ni, inilah hasil pemikiran aku. Semoga Allah beri kebaikan kepada mereka2 yang lost, and memberi hidayah buat mereka2  (and aku )yang keliru, and blind dari ilmu yang ultimate truth. Insyallah, see you next time. bye bye 

Adila
24/02/2016






No comments:

Post a Comment