Friday, February 20, 2015

Sakit kaki abang aku

Assalamualaikum,
sebenarnya hajat hati memang nak updte blog ni,
tapi tahap kemalasan tu berganda bila duduk rumah ni.
haishh...

Jadi aku ceritalah sikit.

Dulu ada satu saat tu, kaki aku sakit sebab herpes virus. Mula2 tak sakit, lama2 aku toreh dengan pisau, dia jadi merebak pulak.
Pada masa yang sama, abang aku pun sakit kaki. Dia pakai lamisil, lepas tu hampir baik. Tapi tak baik2.

Masa sakit kaki tu, kebetulan ada cuti yang agak panjang kat Manipal ni. Aku and geng2 gi jalan ooty   and Mysore. Oleh sebab dah musafir tu, aku pun doa lah kat Allah supaya sembuhkan kaki aku. Alhamdulilllah beberapa hari lepas tu, kaki makin baik. Ingat lagi waktu nak gi kelas, ada satu masa tu macam tempang-tempang tapi buat macho ha. heheh

Tapi kaki abang aku ni masih tak baik. Dekat 6, 7 bulanla gak kaki dia ni.

Hari ni aku balik kampung nak jumpa Mak Tam ( akak mak ).
Lagipun, ada macam kenduri masak2 kat kampung. Ada cucu mak long ni nak tunang.
Sambil tu nak jumpa satu makcik ni untuk berubat kaki abang aku.
Pergilah jumpa makcik ni.

Tengok je kaki abang aku makcik ni pun cakap
Makcik: ini kayap ular ni
Mak Tam: oh kayap, kene kayap boleh buat mati kan?
Abang: ( muka berubah)

ahhahhaha tahulak takut mati abang aku ni.

Jadi, makcik ni pun baca something2 then dia ludah kat kaki abang aku.
Then, ada la dia bace bace kat air. Air tu buat sapu and minum.
Lepas tu kiter orang pun balik.

Lepas tu lepak kampung jap.
Aku google pasal kayap, bagi abang aku bace.
Adalah banyak cara nak ubatkan kayap ni.
Kayap ada banyak jenis pulak.

Lepas tu barulah aku tahu yang rupanya kayap ni a.k.a Varicella zoster.
Kalu Microbiology adalah belajar pasal Varicella Zoster .
VZ ni penyakit bila seseorang tak kene demam campak masa kecik, then masa adult ni dia kene demam campak. Bila dia kena zoster ni, selalunya lagi sakit dari demam campak and symptom dia kat setempat je berbanding demam campak yang selalunya kat seluruh badan.

Dalam satu artikel tu cakap, tak payah jumpa doktor pun kalu kena kayap ni sebab doktor akan bagi ubat yang akan menghangatkan badan( tapi aku x sure la betul ke tak ) . Artikel tu kata kena diubati tradisionally.

Salah satu cara kiterorang baca, kalu kena benda ni kene diludah air liur raja kat kawasan luka tu.
Abang aku cakap mana nak cari raja? .Aku pun cakapla " kena cari orang kawen la kot, Raja Sehari " hahah

Then, ada guna daun cili la, daun ketapang la, daun duit2 la. Ada satu cara tu ,bila janda yang kawen dengan teruna, atau anak dara kawen dengan duda, orang2 ni kena ludah kat luka kayap ni.

Then,  habis lepak kampung jap, lepas magrib , terus balik. Then dalam kereta mama cakap
pasal cara nak ubat kayap ni.

" orang dulu2 kata kalu janda yang kawen dengan teruna ludah kat luka tu, sok baiklah"
Aku dengan abang aku " haaaaaa betulllllllaaaa, kiterorang ade bace tadi"
Mama: Makcik tadi tu janda tuu... dia kawen dengan pakcik, pakcik tu bujang
Aku and abang: ohhhhhhhhhhhhhhh

Itu je lah ceritanya.

Then, sebelum balik tu, mak aku nak aku jumpa Mak Teh jap. Makteh ni baru balik umrah, so baiklah jumpa kan. Gi rumah dia gelap. Tapi yang menariknya, masa nak masuk kat jalan rumah dia tu, ada kereta putih macam tunggu seseoranglah. Masa pusing sebab nak balik lepas tengok rumah makcik ni gelap, mak aku cakap " rasanya Mak Teh yang kete putih yang tunggu tu la". Lepas tu, abang aku pun berhenti belakang kete putih tu. Mak aku pun keluar. Then, orang dalam kereta tu pon keluar. Rupernya memang Mak Teh aku. Kereta baru rupernya. ( nampak sangat aku dah lama x balik, so x update).

Dalam hati aku 'hebatlah instint mak aku ni, tadi cakap pasal janda tu walaupon abg aku and aku je yang tahu pasal google tu, lepas tu boleh suruh berhenti belakang kereta tu ( confident gler walau pun mak aku tak pernah tengok kereta baru Mak Teh aku tu)' hebat kan? Naluri adik beradik kot.

Then, kiterorang head to satay Kajang sebab aku dah nak balik sok, teringin nak makan satay pulak.
Baliklah rumah. Ada makcik sebelah rumah , anak dia meninggal semalam. Semalam gi tengok jap.

Tadi balik nampak khemah. Ada majlis tahlil agaknya. Pada masa yang sama sekeliling umah ada banyak bunga api kemain lip lap lip lap. CNY la katakan.

Tu je lah kot. Esok nak balik, bapak malas seyh. erm...

Ini video cara makcik tu rawat kayap ular ni. 


Dulu aku suka main kat sini time raya. Kenanganlah. Sekarang aku dah besar gabak
haahhaa


Inilah makcik tu.







 Masing-masing sibuk dengan COC







Duluu kat rumah ni ada lastik. Ni kalau lastik sedap ni. 
Tapi dah lama dah zaman lastik2 ni.

Tu jelah, assalamualaikum






No comments:

Post a Comment