Thursday, September 10, 2015

Diriku yang 22

Assalamualaikum ,

erm ,
Aku baru habis menonton My Little Bride
it is a korean movie,
Menceritakan mengenai seorang lelaki yang mengahwini seorang gadis yang berusia 15 tahun kerana ingin memenuhi permintaan datuk mereka.

Haiii, jeles gua
Hari sabtu ni pon ada seorang sahabat nak kawen. Kadang2 jeles jugak, kadang2 tertanya, kenapa Allah tak mudahkan perkhahwinan aku ( i mean nak segera) Tapiiiii aku xpuas lagi nak hidup sendiri....

Lepas tengok movie ni aku rasa macam rugi pulak tak kawen awal. Aku terringat Saidatina Aisyah dan Rasullullah. it must be nice to share my teenages life with my husband. haha padahal masa remaja aku , aku ni tersangatlah conpius dan innocent which i think bagus lah dari liar.

Saidatina Aisyah berlari dengan Rasuallah. Kuat Merajuk. jeles tu lumrah la. Meletakkan dagu dibahu.Baring dipangkuan. Cantik.

Aku rasa lagi lambat aku kawen, childish aku makin hilang which is pretty sad. The childish thing can lift my marriage life haha

Sekarang, aku hanyalah seorang gadis yang broken. Im no longer fun. Childish tu ada , cuma tak selalu. Nak kata matang pun tak. (i got some issue bila sebut pasal kematangan ni).
Aku dalam proses matang. Gembira , enjoying my life ( as single woman) sebab tak ada attactment. Duit pon tak habis ke sesiapa pon. I can have my options as many as i can (wakakak i mean lelaki la) and most of the times, i love being alone and independant. i can just go wherenever i want without worrying someone to wait me( especially if im away from my parent). Just sleep in friends house. Just eat whatever i want!!!!!

Teringat juga dengan Saidatina Khadijah dengan Rasullulah. Walaupon usia Siti Khadijah sudah lanjut, namun kasih sayang Rasullullah terhadap Siti Khadijah sangat long lasting. Rasullullah akan berbuat baik dengan saudara dan rakan2 Siti Khadijah. Sampai saidatina Aisyah pon jeles.

Aku pon terfikir nasib ku andai berkhahwin di lanjut usia. Mungkin trend sekarang buatkan aku gentar untuk kawen di usia 30 an dan 40 an. istilah "andartu" akan muncul. Ke"laku"an aku sebagai nak gadis akan menurut. Kecantikan aku pon makin lusuh. Aku akan bersaing dengan mereka yang lebih "bergetah" dari aku.  Tapi mengenangkan kisah Siti Khadijah, kerisauan aku hilang.

Semua somehow bergantung pasangan hidup jugak. Berjayanya sebuah perkahwinan kerana wujudnya mutual feeling dan kebolehan memahami pasangan. i guest i should find a good and great partner. Gambateeeeeeeeeeeeee!!!!!

Masa tengok movie ni pon, aku fikir adakah perkahwinan boleh mengisi kekosongan dalam hati atau seseorang. Kekosongan kerana jauh dari tuhan tidak akan bisa ditutupi. Ruang untuk tuhan terlalu besar untuk ditutupi dengan manusia.

Semoga Allah memberikan yang terbaik. Semoga aku diberikan hidayah untuk melihat makna sebenar kebahagiaan. Hatta aku tidak berkahwin pun. Ameen. Cukuplah Tuhan bagi aku dan kepadanya aku bertawakal. hehe

Yang marathon Drama korea and Japan,
Adila


No comments:

Post a Comment