Monday, July 13, 2015

Malam ini

Asalamualaikum,

Jadi malam ni malam ramadhan yang ke 27,
Hati aku ni mcam nak banjir je memanjang.
Salah. Maksud aku mata aku.

Manusia tidak lari Dari membuat kesilapan. Namun sebaik baik manusia yang buat kesilapan ialah manusia yang mencari keampuan Tuhannya.

Deep down aku rasa macam Allah tak akan maafkan aku atas dosa dosa aku yang banyak menggunung ni. Tapi sombonglah aku. Berkali Kali Allah ulang ( dalam alquran) Allah sayang orang yang mahu bertaubat. Bagaimana aku boleh segan dengan Tuhan yang tidak pernah berputus asa dengan diriku?

Dalam hadis 42 pun Allah pujuk. Yang mahumnya berbunyi ,sekiranya ada hamba Aku datang dengan dosa setinggi langit, sebesar bumi, pasti Aku kan ampunkan.

Alhamdulillah. Aku berkesempatan bertaraweh di masjid Manipal pada malam ni. Imam selesai khatam kan alquran harini. Terdengar bunyi sebak imam bila membaca surah an nas.

Aku pon sebak. Tersangat sebak. Terasa kekhilafan aku selama 22 tahun. Alquran ni masih tidak didada aku... Berribu2 kalimah aku dengar, namun aku tidak paham... Sedangkan dalam alquran, Allah kata seburuk2 manusia, ialah mereka yang tidak memahami sedangkan mereka ni ade telinga. Allah..Tapi akuxkan putus asa ...aku akan berusaha memahaminya. Insyallah.

Disaat aku ingin melangkah kehadapan, disaat itu pula dosa aku diungkapkan oleh manusia.... In a way, aku bersyukur aku sudah dikeluarkan dari kemaksiatan itu. In a way , aku rasa kenapa aku bodoh sangat dulu... ERM....

Tulisan kali ini bukanlah untuk membanggakan ke"taubatan" aku. Cukupla sekadar memori perasan aku yang ingin ku catatkan pada ramadhan kali ini.

Ramadhan ini mungkin yang terakhir buat aku.... Ya Allah. Allah.....

Saat imam membacakan qunut ( qunut yang lebih panjang dari biasa)..saat itulah aku tahu.. Aku ni tidak mempunyai apa-apa... Tangan yang sombong selama ni akhirnya menadah pada tuhan... Hanya iman( keyakinan) yang akan menjadi menguatkan aku tentang Allah.

Bertawakallah pada Allah. Buanglah pengharapanmu pada manusia. Manusia akan for sure mengecewakan mu sedangkan tuhan sentiasa bersama mu!!

Bismillah hirrahman nirrahim...
Ya Allah, aku berlepas dari dia ya Allah. Jauhkan dia dari aku ya allah... Ya Allah.. Buanglah dia Dari hidup aku ya allah... Aku menyiksa mata aku dengan dia ya allah. Aku menyiksa fikiran aku dengan dia ya Allah.. Sedangkan kulitku dan anggota badan aku akan jadi saksi kepada ku ya allah... Ya allah.. Aku mendustakan hari itu ya allah....

Semoga amalan kita diterima pada ramadhan kali ini. Semoga kita tidak tergolong dari mereka yang dicelaka kan oleh Nabi iaitu org yang apabila ramadhan berakhir, dosa nya tidak diampunkan. Semoga kita keluar seperti bayi yang baru lahir. Insyallah. Amin3.

Pendosa,
Adila

No comments:

Post a Comment