Saturday, January 3, 2015

Keluar vs duduk rumah

Asalamulaikum

sedih sebenarnya harini tapi malas nak emo-emo kat sini.

Lately kan, kat Pantai Timur banjir. Ramai orang post gambar. Gambar dieorang hantar bantuan.
Ada yang saya rasa niat dia baik nak post.
Ada yang saya rasa orang2 ni nak berlagak je.  Nampaklah dia turun beri perhatian kat mangsa banjir. ( Ini apa yang saya rasa, wuallhuaklam)
Ada niat nak update keaadan which is good.

Ada satu semangat dalam diri saya nak turun jugak ( walaupun saya duk Jauh nun disana),
Hajat nak beri bantuan lah kalau diperlukan bulan 2 ni.

Ditambah nampak pulak post seorang akhi ( yang agak aktif berdakwah and sukeralawan ni),
post tu dia share, post tu tentang sorang anak muda yang aktif turun membantu mangsa banjir.

Niat hati pun nak jadi macam mereka2 ni,
Tapi, Sebagai seorang wanita, agak rumitlah jugak kalau nak kehulur kehilir ni sebenarnya,
Tak ada mahram pulak tu. ermm

Tetiba teringat ayat Syeikh Hassan Ali,
bunyinya macam ni lah
" Ibu-ibu itu walaupun duduk dirumah, tapi mereka ini alim. Ada diantara mereka ni yang wali Allah"

Ibu-ibu yang dimaksudkan tu emak-emak dulu2 yang jadi suri rumah dan duk rumah, jaga rumah dan anak-anak. Ditambah mereka pun duk rumah ajar anak Alquran, baca Alquran, jaga makanan dan pakaian.

Tersentuhlah. Rasa macam ermmm...

Kekadang rasa perjuangan itu perlu obviously show to people sedangkan lek lek pun perjuangan sebenarnya. Lek Lek tu as in tak obviouslah.
Jalan kita nak bantu agama ni boleh jadi banyak cara, tapi kengkadang kita terstrict dengan beberapa cara je seperti usrah dan ceramah agama.

Jadi apa aku nak buat?
Kalau berkesempatan, ada rezeki , pergilah membantu,
Kalau tak berkesempatan, hulurkan wang pun jadila kot insyallah. hehe

Itu je lah.
=)









No comments:

Post a Comment