Tuesday, October 21, 2014

Korban masa

Bismillah hirrahmannirrahim

Asalamualaikum,

Hari ini ada program akhawat kat satu tempat ni,
Tempat tu 8 jam dari tempat saya,
Saya nak gi, tapi takut keletihan dan tak sempat balik ke sini keesokan harinya.

Ada akak usrah ajak and she said to me
" penat berjuang.dijalan Allah lain rasanya"
And I wonder how does it feel.

Lately ni, daku selaalu tidor, bedroom is like my bestfriend.
Sebab hari hari ade praktikal. Diri ini terasa penat.
I wonder bila lah boleh rehat sepenuhnya.
"bila dah mati". " bila sebelah kaki sudah melangkah ke syurga".jawapan dua ni selalu terngiang ditelinga ana. Betul lah tu.

Minggu lepas, daku ke daurah. Akak tu bercerita tentang pemuda. Akak tu cerita imam Hassan Al Banna berkata " aku rindukan pemuda yaang tidak lena tidur malam memikirkan masalah ummah"

Siapakah pemuda?  aku lah. Bila fikirkan balik waktu usia daku sekarang (21) kalu dah keletihan ( asyik tidor je) macammana lah nak memikirkan masalah ummah.

Dan usia ku makin meningkat, tenaga pon mestilah makin berkurangan. Mungkin keletihan aku ni semuanya psikologi semata.

Jadi kita sebagai pemuda islam, haruslah sentiasa bertenaga. Pesan imam syafie, kalau nak kuat tenaga kene pakai baju kapas, mandi selalu,  pakai haruman and kene kerap makan daging. Insyallah lah aku nak amalkan.

Setakat itu sahajalah B-)

No comments:

Post a Comment