Tuesday, October 21, 2014

Korban masa

Bismillah hirrahmannirrahim

Asalamualaikum,

Hari ini ada program akhawat kat satu tempat ni,
Tempat tu 8 jam dari tempat saya,
Saya nak gi, tapi takut keletihan dan tak sempat balik ke sini keesokan harinya.

Ada akak usrah ajak and she said to me
" penat berjuang.dijalan Allah lain rasanya"
And I wonder how does it feel.

Lately ni, daku selaalu tidor, bedroom is like my bestfriend.
Sebab hari hari ade praktikal. Diri ini terasa penat.
I wonder bila lah boleh rehat sepenuhnya.
"bila dah mati". " bila sebelah kaki sudah melangkah ke syurga".jawapan dua ni selalu terngiang ditelinga ana. Betul lah tu.

Minggu lepas, daku ke daurah. Akak tu bercerita tentang pemuda. Akak tu cerita imam Hassan Al Banna berkata " aku rindukan pemuda yaang tidak lena tidur malam memikirkan masalah ummah"

Siapakah pemuda?  aku lah. Bila fikirkan balik waktu usia daku sekarang (21) kalu dah keletihan ( asyik tidor je) macammana lah nak memikirkan masalah ummah.

Dan usia ku makin meningkat, tenaga pon mestilah makin berkurangan. Mungkin keletihan aku ni semuanya psikologi semata.

Jadi kita sebagai pemuda islam, haruslah sentiasa bertenaga. Pesan imam syafie, kalau nak kuat tenaga kene pakai baju kapas, mandi selalu,  pakai haruman and kene kerap makan daging. Insyallah lah aku nak amalkan.

Setakat itu sahajalah B-)

Cuti

Dear readers,

Asalamualaikum,
Harap anda semua sihat sentiasa,
Jangan lupa jaga kesihatan,
Dan ingat Allah selalu ok.

Hari ini saya ada satu jemputan makan- makan. Oleh sebab hari ni cuti,  diri ini berasa sungguh penat dan malas nak gi. Lalu,  seorang sahabat ana bagi lah satu hadis ni.

Betul jugakkan. Orang lain ada hak terhadap kita. Terasa diri ini selfish pulak.

Oklah setakat itu sahaja B-)

Kesedihan

Dear readers, 

Hari ini mendung dan hujan. Gelap diluar seakan mengerti kekosongan hati ini. Pui! Ahaha. 

Hari ini daku berbaju serba hitam a.k.a malas nak gosok baju. Daku ke praktikal dengan hati yang berat umpama kotak yang penuh dengan barang. Aku pon tunjuk hasil kerja aku ( articulator) . Lecturer pon memberi grade tanpa memandang wajah aku dan dia xtengok pon hasil kerja aku. Haish. Apalah nasib aku....

Sejak dari sekolah, aku ni jarang jadi teachers pet ni. Kalau ia pon subject agama. Sebab aku ni kan budak islamik dan berpakain alim katanya. Dan aku pon minat subject agama. Selain subjek agama, aku x pernah jadi anak kesayangan cikgu. Mungkin sebab aku ni pendiam, bukan extrovert, x pernah reti nak ambik hati guru. 

Kedinginan lecturer gua hari ni buatkan aku reda. I cannot please anyone. I cant. And point penting yang gua terlepas ialah i should not please everyone because i cant!!! Semua orang ade citerasa masing2. 
 
Bagi mengubat hati yang lara, Aku pon mengadu kisah hari ni kepada kawan kawan aku. Mereka pon sekufu dengan aku. Lecturer yang sama pon x suke depa. It might sound weird but we come to conclusion yang kiterorang ni x cantik, dah tu tak dilayan. Ermm.. ( sumpah ini tak tipu , mungkin ini reasonsnya) 

Erm itu jelah. 
Update 21/10/2014
Written on 29/09/2014

Thursday, October 2, 2014

Tuhan

Sejadah putih
Termenung sendirian
Usia sesingkat
Menunggu teman